اصطلاحات  رایج در محیط های تبلیغات  رادیو و تلویزیونی

 



شما به عنوان کارفرمایی که می خواهد برای تبلیغات تلویزیونی سرمایه گذاری کند ، باید کمی هم  از تلویزیون و اصطلاحاتی که در آن وجود دارد سر در بیاورید تا با شنیدن بعضی از واژه ها و حرف ها که خیلی هم در بین تلویزیونی ها ، چه شبکه های ملی و سراسری و چه شبکه های استانی  و چه شرکتهای تبلیغاتی تولید  و پخش کننده تیزرها، رایج و مصطلح است ، سر در گم نشوید و مطلب برایتان ثقیل و سنگین ، جلوه نکند.


باکس تبلیغ


حتما این کلمه را در تعامل با کسانی که از تبلیغات تلویزیونی صحبت می نمایند ، خواهید شنید ؛ هر تبلیغی که قرار است پخش بشود، باید در یک زمان معین که احتمالا در قبل، وسط و یا بعد از یک برنامه است ، قرار بگیرد و معمولا هم به صورت گروه و دسته ای از تبلیغات شرکت های مختلف به بینندگان ارائه می گردد.
پس هر باکس تبلیغات، به گروهی از تبلیغات تلویزیونی و یا رادیویی گفته می شود که در یک زمان خاص پخش خواهند شد و معمولا به صورتی چیده می شوند که با نوع مخاطبین و محتوای برنامه ای که پخش خواهد شد، همخوانی داشته باشند. مثلا برای شبکه 1تلویزیون ، 2 باکس مهم و پر بیننده، باکس های تبلیغات قبل از خبر ساعت 14 و قبل از خبر 21 هستند که طبق آمار گرفته شده، عموما تعداد بینندگان در این باکس ها زیادتر از زمان های دیگر است.
واضح است که باکس، به معنی جعبه است ؛ اما نکته مهم آن است که نباید فراموش کرد که چیدمان باکس، وابستگی بسیار زیادی به مخاطبین هدفگیری شده دارد تا پیام مورد نظر به بینندگان و یا شنوندگان مقصد رسیده شود.بنابراین در انتخاب باکسی که تبلیغ خود را در آن قرار خواهید داد، به تحقیقات بازار و مخاطبینی که قرار است با قرار گرفتن در معرض تبلیغ شما، علاقه مند و یا خریدار کالا و یا خدمات شما گردند، توجه نمایید.


پرایم تایم


از نظر معنایی به معنای زمان اصلی است ؛ معمولا هر شبکه ای دارای یک پرایم تایم است که می توان آن را گل سرسبد شبکه نامید  و منظور از آن، زمانی است که تعداد بینندگان به اوج خود می رسد و در بیشینه نمودار جمعیتی بینندگان قرار می گیرد. معمولا ساعات ابتدایی شب که خانواده ها دور هم  جمع می شوند، جزو زمان های اصلی ای است که شبکه های گوناگون سعی می کنند تا بهترین و به قولی تاپ ترین برنامه های خود را در این زمان ها قرار بدهند و به تبع آن با بالا رفتن میزان بینندگان، نرخ پخش پیام های بازرگانی نیز دراین زمان ها افزایش خواهد یافت.
اگر مقداری در ادامه این صفحه دقیق شوید و در لابلای قیمت ها، کند و کاوی داشته باشید، پی خواهید برد که گرانترین قیمتی که برای هر ثانه تبلیغات در تلویزیون دریافت خواهد شد، بدون احتساب عوامل جانبی ، چیزی در حدود 600 هزار تومان خواهد شد که با این حساب، برای یک تبلیغ 15 ثانیه ای در پرایم تایم، مبلغی معادل 9 میلیون تومان ، باید پرداخت بشود که صد البته ، ارزشش را هم دارد؛ چرا که وقتی شما با جمعیت میلیونی مواجه هستید، رقمی هم که خواهید پرداخت به صورت میلیونی خواهد بود و در کنار آن، ارزش برند شما هم نزد میلیون ها نفر به شکل چشمگیری ارتقاء خواهد یافت.


کنداکتور


به جدول پخش برنامه ، در فضای تلویزیون، کنداکتور گفته می شود؛ از این واژه ، هم در شرکت های تبلیغاتی استفاده می شود و هم در استودیوهای پخش تلویزیون. در یک کنداکتور تلویزیونی ،اطلاعات جامع و مفیدی درباره نام، زمان،مدت،محتوا و تهیه کننده برنامه های گوناگون قرار می گیرد تا چیدمان آنها برای پخش از آنتن، مشخص و قطعی باشد.به همین شکل، کنداکتور تبلیغاتی، چیدمان آنونس های تبلیغاتی شرکت های مختلف و مدت آنها را در کنار یکدیگر نشان می دهد و از طریق آن، می توان متوجه شد که تبلیغ مورد نظر شما، چندمین تبلیغ در یک باکس است و تبلیغ های قبلی و بعدی آن ، کدام ها خواهد بود.


اضافه پخش


در جدول های تعرفه پیام های بازرگانی، ستونی به نام اضافه پخش وجود دارد که مربوط به میزان پخش های بیشتری است که متناسب با پول شما، به عنوان اشانتیون و یا هدیه ، به کارفرمایی که شما باشید، اهدا خواهد شد.
در واقع، اضافه پخش ها، نوعی بازاریابی برای تبلیغ کنندگان است تا هر چه بیشتر، میزان تبلیغات خود را افزایش بدهند و فیلم های تبلیغاتی یا همان پیام های بازرگانی خویش را در باکس های بیشتری ، نمایش دهند.
اضافه پخش، به 2 عامل مهم بستگی دارد: اول اینکه کارفرما، بار چندمش باشد که تبلیغ می کند. مثلا اگر شرکتی ،تا بحال تبلغ تلویزیونی انجام نداده باشد و می خواهد برای اولین بار به این حیطه وارد بشود، میزان اضافه پخشی که برای او در نظر می گیرند، بیشتر از شرکت هایی است که قبلا تبلیغ کرده اند و شیرینی تبلیغ ، زیر زبانشان نشسته است و حال دوباره آمده اند و می خواهند تبلغ کنند. در این گونه موارد، تلویزیون و یا رادیو، برای جذب و تشویق شرکت هایی که تازه به گود وارد شده اند، شیرینی بیشتر و یا همان اضافه پخش بیشتری را به آنان هدیه می نماید.
مساله دوم در اضافه پخش ها، میزان بودجه ای است که از سوی کارفرما، برای تبلیغ در نظر گرفته می شود؛ به این صورت که هر چقدر میزان بودجه تبلیغات در قرار داد بیشتر باشد، درصدهای اضافه پخش نیز بیشتر می شود تا بدین گونه، شرکت ها ، پول بیشتری را برای تبلیغات تلویزیونی خرج کنند.
نکته مهم آن است که وجود واسطه ها و کسانی که با سیستم تلویزیون آشنا هستند و به قسمت های گوناگون آن آگاه هستند، خود می تواند میزان اضافه پخش ها را بیشتر کند که به صورت خیلی ساده، به این معناست که تخفیف بیشتری برای کارفرما در نظر گرفته می شود؛ چرا که افراد آشنا به تلویزیون، دارای قدرت چانه زنی بیشتری با سیستم خواهند بود و راحت تر می توانند میزان اضافه پخش ها را که در نهایت به سود شرکت تبلیغ کننده خواهد شد،افزایش دهند و به نفع آنها، در باکس های بیشتری تبلیغات کارفرما را جای دهند.


ضوابط و مقررات پذیرش و پخش آگهی های رادیویی و تلویزیونی
الف - ضوابط و مقررات کلی


1- صاحب آگهی


الف - صاحبان آگهی اشخاص حقیقی یا حقوقی ، زمانی مجاز به انعقاد قرارداد می باشند که ضوابط و مقررات اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی را پذیرفته باشند .
ب- هر قرارداد بنام یک صاحب آگهی، اعم از شخصیت حقیقی یا حقوقی که نام تجاری و نمایندگی رسمی یا مالکیت آن را طبق مدارک رسمی دارد ، منعقدخواهد شد و از پذیرش قراردادهائی که چند صاحب آگهی ائتلاف کرده باشند، خودداری می شود
. ج- صاحب آگهی ، اشخاص حقوقی به همراه درخواست عقد قرارداد می بایست اساسنامه و آخرین روزنامه رسمی که در آن صاحبان امضای مجاز را معرفی کرده ارائه و اشخاص حقیقی و صاحبان حرف مجوزهای قانونی فعالیت خود را به همراه گواهی امضاء ارائه نمایند .
1/ج – صاحبان آگهی دولتی می بایستی از طرف مقام تشخیص سازمان ، وزارتخانه یا معاون اداری و مالی و پشتیبانی مربوطه درخواست عقد قرارداد نموده و برای مبادله قرار داد ، تصویر حکم مقام تشخیص و همچنین نمونه امضاء مورد نیاز می باشد
. د- قراردادها با سه امضاء و مهر امضاء و مهر صاحب آگهی ، امضاء و مهر اداره کل بازرگانی سازمان و امضاء و مهر شرکت همکار معتبر و نافذ می باشد .
تبصره 1: تغییر شرکت همکار قراردادهای سه طرفه با ارائه تسویه حساب از شرکت همکار قبلی و معرفی نامه شرکت همکار جدید انجام می شود .

2- شرکت همکار


الف - شرکت همکار ، به شرکت ها و کانونهای تبلیغاتی اطلاق می گردد که دارای مجوز رسمی تبلیغات از وزارت ارشاد بوده و ضوابط و مقررات اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی را پذیرفته باشند.
ب - هر شرکت همکار که برای صا حب آگهی درخواست عقد قرارداد می نماید، می بایست از صاحب آگهی معرفی نامه  ارائه نماید . در صورت عدم قید مدت اعتبار از سوی صاحب آگهی 45 روز معتبر خواهد بود.

تعرفه پخش تیزر و گزارش آگهی صدا و سیما - سال 96
تعرفه پخش تیزر و گزارش آگهی صدا و سیما - سال 96
ضوابط و مقررات پخش آگهی صدا و سیما - سال 96
ضوابط و مقررات پخش آگهی صدا و سیما - سال 96




به اشتراک گذاری، ایمیل و چاپ:
share share share share share share Print


باشگاه اعضای تکما | عضویت در باشگاه | ثبت سفارش | انتقادات و پیشنهادات | سایت های مرتبط
کانون آگهی و تبلیغات تک مبلّغ ایرانیان           مشاوره، طراحی و اجرای سایت : شرکت راوش
© ۱۳۹۷ تمامی حقوق محفوظ است.